کسب و کار

تولید محتوا؛ ۶ نکته ی کلیدی درباره سئو (SEO)

سئو (SEO یا Search Engine Optimization) فرایندی است که بهینه‌سازی رنکینک شما در سایتی مانند گوگل کمک می‌کند. این پروسه شامل اصولی است که در تولید محتوا باید حتما آن را رعایت کرد. گوگل به تازگی الگوریتم‌های خوانش متن خود را تغییر داده است بنابراین برای عقب نماندن از سایرین نیاز است تا الگوهای تولید محتوا نیز تغییر کنند.

در ادامه به ۶ نکته ی کلیدی برای بهبود سئو‌ی سایت می‌پردازیم که رعایت این نکات می‌تواند به تولید محتوای حرفه‌ای تر کمک کند. این متن از وب‌سایت business2community استخراج و ترجمه شده‌است.

تولید محتوا بهینه شده

نکته‌ی اول، توجه به اصل ماجرا!

زمانی که به دنبال کالا، کلمه، نام شخص یا مطلبی گنگ در گوگل هستید، پس از جستجو به اولین سایتی مراجعه می‌کنید که تعریف دقیقی از خواسته‌ی شما ارائه کند. گوگل نیز دقیقا همین خواسته‌ را دنبال می‌کند. پس از تعریف کلمه‌ی کلیدی (Keyword)، گوگل به دنبال تعریف دقیق و مشخص از آن می‌گردد. در واقع هرچه صریح‌تر، بهتر و واضح‌تر مطلب را بیان کنید گوگل به شما امتیاز بیشتری می‌دهد. بهتر است که متن را به گونه‌ای تنظیم کنید که این تعریف در اول متن یا حتی در باکسی مشخص قرار گیرد.

نکته‌ی دوم، سریع‌تر، بهتر

اگر زمان لودینگ یا همان بالا آمدن صفحات سایت شما زیاد باشد، دیگر مهم نیست که متن شما تا چه اندازه جذاب است یا تا چه اندازه درست تنظیم شده‌است. برای اینکه بتوانید کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنید لازم است تا علاوه بر محتوای مناسب، زمان لودینگ خود را تا حد ممکن پایین نگه‌دارید. زمان اپتیمم برای بالا آمدن صفحات حدود ۳ ثانیه است. هر چه مخاطبان شما جوان‌تر باشند، این زمان کمتر می‌شود. اگر از عکس‌های با کیفیت بالا در تولید محتوا استفاده می‌کنید، سعی کنید تا از فرمت‌های جدید  مثل JPEG یا WEBP استفاده کنید. از سرویس‌هایی مانند Google Tag Manager نیز می‌توانید استفاده کنید. این سرویس‌ها به شما اجازه می‌دهند تا اسکریپت‌ها و کد‌های سایت خود را سریع‌تر لود کنید.

تولید محتوای بهتر، سایت سریع تر

نکته‌ی سوم، متن جایگزین تصویر

قطعا با اصطلاح متن‌ جایگزین تصویر آشنا هستید. ویدئو، عکس، چارت و اینفوگرافیکر همگی به درک محتوای شما توسط کاربران کمک می‌کنند. سعی کنید بیشتر از محتوای بصری کمک بگیرید. اما در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو فقط می‌توانند متن را بخوانند. پس برای خوانش محتوای بصری خود نیاز دارید تا این محتوا را برای گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری خوانا کنید. از متن جایگزین تصویر استفاده کنید. این متون به موتور جستجو می‌فهماند که عکس مربوط به چه خواهد بود. سعی کنید توضیح مختصری مانند کپشن به عکس‌ها یا تصاویر خود اضافه کنید.

نکته‌ی چهارم، نام مناسب

نامی کوتاه و مناسب برای کار خود انتخاب کنید. این نام هم به کاربر و هم موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از محتوای شما داشته‌باشند. از صفت، قید یا اعداد پرهیز کنید. اسم باید به گونه‌ای باشد تا محتوا را نشان دهد.

خرده نان؛ اصل مهم در سئو

نکته‌ی پنجم، خرده نان!

خرده نان (Breadcrumbs) درواقع متنی است که نشان می‌دهد کاربر در کجای سایت شما به سر می‌برد. به عنوان مثال صفحه‌ی تماس با ما در سایت می‌تواند در آدرس خانه/درباره‌ی ما/تماس با ما قرار گیرد. این آدرس‌ها معمولا در بالا یا پایین سایت شما و صفحه‌ی شما قرار می‌گیرند. حدود یک سال پیش گوگل این آدرس‌ها را نیز به الگوریتم‌های خود اضافه کرد. این آدرس به گوگل کمک می‌کند تا بهتر بتواند مطالب را طبقه‌بندی کند. اگر سایت یا کسب‌ و کار اینترنتی‌ای که دارید شامل چند بخش و صفحه می‌شود حتما از خرده‌ نان! استفاده کنید.

نکته‌ی ششم، کپی کاری نکنید

در دنیای بزرگ اینترنت، حجم سایت‌ها از محتوایی که برای آنها تولید می‌شوند بسیار بیشتر است. بسیاری از سایت‌های بزرگتر این اجازه را به کاربران می‌دهند تا مطالب آنها را بازنشر کنند. خود سایت‌ها نیز معمولا این مطالب را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذراند. تمام این فرایندها باعث می‌شود تا از یک محتوا چند نسخه وجود داشته‌باشد. این کار باعث می‌شود تا موتو‌رهای جستجو برخی از این مطالب را به عنوان کپی (Duplicate) شناسایی کنند. البته به مرور زمان این موتورها به قدری باهوش شده‌اند که تا حد ممکن تفاوت‌ها را شناسایی کنند. اگر می‌خواهید از این دست مطالب استفاده کنید باید این فاکتور را نیز در نظر بگیرید.

اصول سئو ثابت نیست. نکته‌‌ی کلیدی سئو نیز نکته‌ی ثابتی نیست. گوگل یا سایر موتورهای جستجو دائما تغییر می‌کنند بنابراین لازم است تا این نکات و اصول نیز دائما تغییر کنند. در حوزه‌ی اینترنت به روز بودن بسیار مهم است. پیشنهاد می‌گردد مطلب مشابه دیگری تحت عنوان ۱۲ نکته‌ ی کلیدی درباره سئو را در تیک‌اسمارت بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا